Kirjoittaja Aihe: Sytytysennakko  (Luettu 2102 kertaa)

Kimmo Syrjä

  • Museotarkastajat
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 25
Sytytysennakko
« : 13 Helmikuu 2015, 20:00 »
Olenkohan nähnyt unta vai pätkiikö muisti...
Muistelin jossain nähneeni keskustelun nykybensan nopeammasta palamisesta / sytytysennakon myöhästämisestä. Muistaakseni Jytäristit osallistui keskusteluun.
Asia alkaa tulla ajankohtaiseksi piikkiprojektin valmistuessa. Piikithän on tunnetusti herkkiä liian aikaisesta sytytyksestä, eikä tekisi mieli polttaa reikää uuteen mäntään.
Liekkö syytä myöhäistää syttyä ja minkä verran, onko kellään kokemusta moisesta?

Jukka Toukonen

  • Museotarkastajat
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 13
  • Emmää oikiasti ole museotarkastaja ;-)
Vs: Sytytysennakko
« Vastaus #1 : 15 Helmikuu 2015, 07:38 »
Kyllähän tuota asiaa on maailmalla tutkittu ihan tieteellisiin julkaisuihin asti....
Kaksi perusasiaa ovat:
1. nykyinen sekoitebensa (alkoholia & bensaa) palaa nopeammin kuin alkoholiton bensa
2. sekoitebensan puristuskestävyys on parempi - ei nakutusta yhtä helposti kuin alkoholittomalla bensalla

Mutta moottori ja moottori on taas ihan eri asia. Olennaista lienee millaiselle palamisprosesille moottori on aikoinaan optimoitu. Siis millaiselle bensalle ja miten "tarkkaan potentiaalin hyödyntäen" eli millaisella viritysasteella.

Jytärin moottori tuskin on optimoitu mihinkään vaan kyse on enemmänkin vanhan teknologian (puolipallon muotoinen palotila) kelvollisuudesta eri bensoille.

Lainaan Mauria:
"Polttoaineen palaminen moottorissa on kaksivaiheinen prosessi, joiden nopeuteen vaikuttaa mm.
polttoaineen laatu, seossuhde, lämpötila, paine ja seoksen pyörteily (turbulenttisuus).
Muuttujia on paljon, mutta nyrkkisääntönä on, että palamisnopeus kasvaa kierrosluvun kasvaessa
lähinnä seoksen pyörteilyn sekä lämmön- ja paineennousun lisääntymisen takia. Oppikirjan mukaan
palamisnopeus vaihtelee 10...25m/s, joten nopeutunut palaminen kompensoi sytytysennakon tarvetta
kierrosluvun kasvaessa. Sytytysennakkoakaan ei voi määrättömästi kasvattaa, sillä n. 50 astetta ennen
yläkuolokohtaa puristus ja lämpötila ovat niin pieniä, että paloaika alkaa nopeasti kasvaa, eikä sytytysennakon
siirtämisellä voiteta enää mitään.

Jos haluaa säätää sytytyksen viimeisen päälle, se on tehtävä dynamometrissä, mutta sekin pätee vain
mittaushetkellä käytetylle polttoaineelle, seossuhteelle, ilmanpaineelle, kosteudelle ja lämpötilalle.
Ei ole ihan helppo juttu, ilmankos nykyiset auton moottorit on kylvetty antureita täyteen."

Jytärin tehtaan täysi ennakko on 40 astetta. Olen itse säätänyt maksimiennakon 35 asteeseen. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Muuta haittaa ei ole ilmennyt kuin se, että tyhjäkäynnillä ennakko on 15 asteen sijasta 10 ja se tekee tyhjäkäynnistä hieman epävarmemman oloista.

Nettisamurai

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Viestejä: 137
    • SaarnoCom
Vs: Sytytysennakko
« Vastaus #2 : 17 Helmikuu 2015, 06:26 »
Oma pyöräni (1986 Suzuki Cavalcade) käyttäytyi tosi huonosti 95E bensalla. Power MP Shopin Vexillä oli lääkkeet. Hän nosti polttoaineen rikastusta ja kehoitti vaihtamaan 98E bensaan. Näiden toimien jälkeen pyörä muuttui aivan toiseksi. Tehoja tuli tuntuvasti lisää ja tyhjäkäyntikin rupesi toimimaan.


Sittemin olen vaihtanut 98E bensaan autossanikin (1995 Chevrolet Astro) mm. American Servicen suosituksesta. Tulos yllätti. Bensaa palaa litran verran vähemmän satasella ja auton tyhjäkäynti sekä tehot ovat selvästi paremmat kun 95E:llä. Melkoista schaissea on siis tuo 10% tenubensa 95E.

Kimmo Syrjä

  • Museotarkastajat
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Sytytysennakko
« Vastaus #3 : 21 Helmikuu 2015, 19:22 »
OK, kiitos Jukka!
Laitoin hieman myöhäselle, pitää vielä tarkistaa kaasareiden säädöt.
Ainakin ensikäynnistys onnistui.
Tuo bensa-asia on tietysti iänikuinen kiista, mutta kyllä minusta wanha Wingikin käy vaan paljon tervemmin 98:lla