Kirjoittaja Aihe: GS 550 -78 kaasuttimet  (Luettu 1923 kertaa)

sämpy

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
GS 550 -78 kaasuttimet
« : 29 Maaliskuu 2015, 16:57 »
Hep.

Pari probleemaa otsikon kaasuttimissa, ensinnäkin kysyisin mikä on säätöruuvi, joka tulee pohjasta kohokammion vierestä, tai oikeastaan kohokammiossa on syvennys ihan vain tuota säätöruuvia varten. Haynesin opas ei puhunut siitä mitään eikä antanut säätöarvoa. Jollei tuo ole se mainittu "tehtaalla sinetöity ruuvi".

Noissa kun ei enää ole sinettiä paikoillaan ja pyörivät kovin herkästi.. No koitin pitää ne vielä toistaiseksi siinä missä olivat, mutta on noita varmaan joku sorkkinut.

Pitäisi purkaa kaasuttimet loppuun ja toimittaa ultraäänipesuun.

Toinen ongelma, niin yhdestä kaasuttimesta on joku rähmäkäpälä aikoinaan onnistunut jumittamaan seosruuvin ja vääntämään siitä kannan pas***si. Kaasutinrunko on nyt penkissä kiinni likoomassa, ajattelin leikata dremelillä uraa kantaan (ja samalla valitettavasti myös kaasuttimeen) ja kokeilla jos lähtisi.

Mutta kaiken varalta, mistähän arvaisi kysellä toista kaasutinrunkoa tilalle jos ei onnistu tai seosruuvi pilalla. Kyseessä siis täysmekaaniset kaasuttimet, ei vakuumit. Laittelen vaikka kuvaa myöhemmin.

Tiivisteitä tai muitakaan osia näihin on varmaan turha etsiä..

sämpy

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: GS 550 -78 kaasuttimet
« Vastaus #1 : 30 Maaliskuu 2015, 07:01 »
Huh, sain säätöruuvin pois. Kauhean työn ja paukkeen säestyksellä. Vanhana asentajana sanoisin että ainakin 40Nm oli ranteessa vääntöä, kun vasta teroitetulla ruuvarilla tuon irroitin. Leikkaus piti tehdä 2 kertaa, kun ekalla ruuvin reuna murtui poikki.

Kaasutinrunko on periaatteessa käyttökelpoinen, säätöruuvi on kyllä aika surkea näky, joten jos jollain olisi tuollaista myydä. Tämä kuva siis ehjästä ruuvista.

Alemmassa kuvassa kohokammiotilan vasemmassa reunassa näkyy (likainen) torni, jossa on säätöruuvi jonka toimintaa ja säätöä kyselin.


« Viimeksi muokattu: 30 Maaliskuu 2015, 07:04 kirjoittanut sämpy »

ismo aaltonen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: GS 550 -78 kaasuttimet
« Vastaus #2 : 30 Maaliskuu 2015, 20:17 »
Nakkilassa on mikunin osia ja tietoa kannattaa soittaa ja kysyä. Mulla tonnisessa samanlaiset luisti kaasarit ja se suutin siellä alla muistaakseni tyhjäkäynti piiriin kuuluva. Itsellä oli siitä se terävä kärki poikki sain hopealla juotettua uuden, se oli kiristetty liian tiukkaan ja jäänyt jumiin ja katkennut. Olisiko ollut säätö 3/4 kierrosta auki, voin kaivella noita prosyyreita eiköhän se tieto löydy sieltä. Arvot luultavasti saman suuntaiset. Voi laittaa YV;tä jos voin auttaa

Ismo

Nettisamurai

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Viestejä: 137
    • SaarnoCom
Vs: GS 550 -78 kaasuttimet
« Vastaus #3 : 31 Maaliskuu 2015, 14:33 »
Vexi osaa noi. Minulla oli 1986 Cavalcaden kanssa käyntivaikeuksia. Syynä oli tämän kurjan nykybensan laatu. Vexi tiesi että kaasareissa on jemmassa seossäätöruuvit, joit mainittu Haynesin kirja pyörästäni ei kerro. Rikkaammalla seoksella koko pyörän käynti ja käyttäytyminen muuttui ihan kokonaan. Suosittelen lämpimästi http://www.powermp.fi/