Honda > Honda tekninen foorumi

FT500 Kysymys

(1/2) > >>

JON:
Moi,

Tuossa työn alla ko. moottorin kunnostus. 105 tkm tuli täyteen ja oireet sen mukaan (mulla ollut 5 vuotta).
Hämmästyttävän hyvin on 1-mukisen alakerran osat pysyny spekseissä kuitenkin.

Perusjutskien lisäksi tuli kanavista hierottua hieman ylimääräistä pois, ja tarkoitus on tällä linjalla pysyäkin. Kuitenkin, kutittaisi mahdollisuus vaihtaa nokkaa. Toisin sanoen, lähettää vanha hierontaan. Siihen on yksi ameriikan firma tuttu. Lätyskän imut joskus siellä käytin.

K: Mitenkähän sytyn ajoituksen kanssa, lievän piristyshieronnan jälkeen?
Missähän rajoissa alkuperäisillä asetuksilla voi mennä, vai pitääkö jotenkin pulssin käikälettä koittaa säätää, ja miten arvata määrä?

Jumpe

Jukka Toukonen:
Käsittääkseni sytytysennakkoa tarvitaan siihen, että polttoaine-ilmaseoksen syttymiseen (liekkirintaman pyyhkäisyyn koko palotilan läpi) kuluu aikaa.
Tämä aika on myös ymmärtääkseni eniten riippuvainen polttoaineen koostumuksesta. Varmaan jonkun verran vaikuttaa täyttöaste, johon voi nokka-akselin ajoitukset ja venttiilien koot sekä "hengitys" voivat vaikuttaa, mutta epäilen, että vasta iskun pituuden kasvatus, suuri yliporaus, turbo tai mekaaninen ahdin merkittävästi.

Itse olen tullut siihen käsitykseen, että näiden vanhojen moottoreiden sytytysajoitukset on tehty ihan toiselle polttoaineelle kuin mitä nykyään bensa-asemalta saa. Nykybensa palaa paljon nopeammin ja alkuperäinenkin sytytysennakko on turhan suuri ja aiheuttaa turhaa moottorin kuumenemista, kun mäntä puskee painetta vastaan.

Esimerkiksi jytärin alkuperäinen ennakko on 38 astetta. Konsensus jytäristeillä on se, että nykypensoilla saa pistää 15 astetta myöhäisemmälle. Itse olen jo vuosia ajellut 30 asteen ennakolla ja ennakon kasvatuksesta ei ole mitään hyötyä. Tämä on pätenyt sekä standardilla että shell #1 (ensimmäisen asteen) viritetyllä nokka-akselilla.

JON:
Kiitos vastauksesta.
Voiko tästä johtopäätellä, että suuremmalla täytöllä olisi jopa haittaa tässä kohdin?
Mikäli ei koske ajoitukseen, jopa myöhäistämällä.
On toki käynyt mielessä myös vapaavirtaussuodin, sekä änkkärin uusiminen (tämä nyt oleva lie ahdas).
Taitaa olla rahan haaskausta täsäs nokan kanssa turailu...
Mitään raaseria ei siis ole tarkoitus yrittää, kunhan pysyisi nykyvauhdissa hieman ripeämmin tuolla kehäteillä.

Jumpe

Jukka Toukonen:
Itse olen ihan tyytyväinen lievästi viritettyyn nokkaan. Tosin rakensin koko kannen samalla uusiksi...
Alkuperäisnokkien tavoitteena lienee ollut pienet päästöt, pieni bensan kulutus ja iso alakierrosvääntö.

Ainoa mitattava asia mulla uuden ja vanhan nokan välillä on 0.5 litraa sadalla isompi keskibensankulutus. Mutta kyllähän viritetty nokka tuntuu kiihkeämmältä, tehokkaammalta ja paremmin kierroksia ottavalta.

Mutta olennaista on se millä hinnalla saa toisenlaisen nokan. Itse sain mielestäni hyvin edullisesti. Ja Tampereelta :-)

JON:
Kiva, kun joku jaksaa.
"Commuter" taitaa olla yksi nimitys tälle, ameriikan puolella, eli säädöt tosiaan vähäisille luvuille.
Polttonesteen kulutuksesta hupaisa havainto: Pari vuotta sitten, motariajoja varten (oli tuolloin tarve) hommasin Biltusta 40,- katteen.
Kulutus putosi 5.7 -> 5 about. Siis 110+ vauhdeilla. Kylillä mennyt aina siinä alle 5, seka-ajoa. Keskialueen suuttimenkin hieman kasvatin. 6tta en ole ikinä saanu meneen. Liekö hentoa käyttöä...
Kulutuksen kasvu on toki tiedossa, nokan virillä, eikä mielestäni näillä harrastevärkeillä merkkaa mitään. Varsinkaan näillä.
Saisinko vielä tuon Treen virman yhteystiedot, kiitos. Sielläkin on joku vuosi asuttu, joten saattaa olla tuttukin.
Näillä tiedoin kallistun nokan käpeltämiseen. Korjataan sitten myöhemmin, jos tarvetta.
Se ebayn ihmemaa kun on kumman avara..

Jumpe

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta