Kirjoittaja Aihe: Kirje jäsenistölle  (Luettu 3996 kertaa)

Nettisamurai

• Administrator
  • Full Member
    • SaarnoCom
Kirje jäsenistölle
« : 12 Kesäkuu 2012, 10:41 »
Veteraanimoottoripyöräklubin Johtokunta yrittää lakkauttaa Japsistarat alakerhon ja pakkolunastaa kerhon omaisuuden !

Olen tiedustellut Klubin puheenjohtaja Jorma Vitieltä kohteliaimmin mihin perustuu Johtokunnan päätös 12.05.2012 Japsistarat alakerhon lakkauttamisesta ja sen omaisuuden luovuttamisesta Klubille. Koska asiassa on viitattu Klubin sääntöihin olen myös ystävällisesti pyytänyt kertomaan missä kohtaa Klubin säännöissä lakkauttamisoikeudesta lausutaan.

Olen tutkinut aiempia vastaavia tilanteita VMPK:n piirissä ja käytäntö näyttää olleen täysin päinvastainen Johtokunnan esittämän vaatimuksen kanssa. Poikkeuksena tilanteet, joissa aluekerho on vapaaehtoisesti omalla päätöksellään lopettanut toimintansa ja lahjoittanut jäämistönsä Klubille päästäkseen siitä kunnialla eroon.

Japsistarat on perustettu jo yli 20 v. sitten.Kerho liittyi oma-aloitteisesti ja vapaaehtoisesti Klubin alakerhoksi vasta jonkin aikaa perustamisensa jälkeen. Liittymiseen ei sisältynyt sopimusta siitä että alakerho sitoutuisi luovuttamaan omaisuutensa Klubille mikäli Klubi yrittää joko lakkauttaa kerhon tai poistaa siltä sen alakerho-aseman, josta tässä itse asiassa on kyse.

Ajatus että Klubin Johtokunta voisi lakkauttaa omalla yksipuolisella päätöksellään aivan muiden ihmisten itse itselleen perustaman kerhon on järjetön ja epälooginen sekä Suomen perustuslain turvaaman yhdistymisvapauden vastainen. Klubin Johtokunnalla ei yksinkertaisesti ole toimivaltaa itsenäisen kerhon lakkauttamisasiassa. Japsistarat kerhon voi lakkauttaa ainoastaan Japsistarat itse omalla päätöksellään, ei mikään toinen kerho tai yhdistys.

Klubin vuosikokous voi tietysti ottaa kantaa siihen onko Japsistarat jatkossa Klubin alakerho vai ei - mutta siitähän tässä ei ole ollut kysymys.

Selkeyden vuoksi todettakoon että Japsistarat ei suinkaan ole aikeissa lopettaa toimintaansa joten meillä ei ole tarvetta siirtää tai lahjoittaa omaisuuttamme minnekään. Klubin rahastonhoitajan kirjalliset varoittelut omaisuutemme hukkaamisesta tai kavalluksesta ovat tässä kohtaa kummallisia.

Johtokunta on todennäköisesti ylittänyt toimivaltuutensa alakerhojen lopettamispäätöksellään eli tälläkin perusteella Johtokunnan vaatimus omaisuutemme luovutuksesta on perusteeton. Klubin säännöissä mainitaan Johtokunnan oikeudesta hyväksyä uudet alue- ja alakerhot mutta ei anneta Johtokunnalle oikeutta lakkauttaa kerhoja tai poistaa niiden alue- tai alakerhoasemaa. Alakerhoaseman lakkauttaminen on näkemyksemme mukaan huomattavasti rankempi päätös ja vaatii vuosikokouksen päätöksen toteutuakseen.

Myöskään se että Japsistarojen tase ja tuloslaskelma on liitetty osaksi Klubin konsernitilinpäätöstä, ei tue väitettä omaisuutemme kuulumisesta Klubille. Konsernitilinpäätöksen teko ei tarkoita tytäryhtiöiden/alue- tai alakerhojen omaisuuden muuttumista emoyhtiön/Klubin omaisuudeksi. Konsernitilinpäätös tehdään kokonaiskuvan saamiseksi ja/tai verotuksen perustaksi - ei tytäryhtiön (tai tässä tapauksessa alakerhon) omaisuuden omistussuhteiden muuttamiseksi.

VMPK:ta on vaivannut identiteettikriisi Japsistaroista Klubin jäsenenä
Syitä tähän on useita:
  • Vaikeatajuinen VMPK / Japsistarat-alakerho rakennelma
  • Jatkuva sekaannus sitä kuuluvatko alakerhojen jäsenet automaattisesti
    postinumeronsa mukaiseen aluekerhoon vai eivät
  • Velvollisus maksaa VMPK:n jäsenmaksu vaikka jäsenet ajattelevat olevansa
    ensisijaisesti ja nimenomaan Japsistaroja

Tilanteeseen on ajauduttu yksinkertaisesti siitä syystä että VMPK:n järjestörakenne on vanhentunut. Klubin säännöt ja rakenne on aikanaan mietitty ja laadittu tilanteessa, jossa Klubi koostui pääosin maantieteellisesti jakautuneista aluekerhoista ja alakerhojen yhteinen jäsenmäärä ei ollut lähelläkään nykyistä tasoaan (n. 20% koko jäsenkunnasta eli n. 1 600 jäsentä).

Vanhentuneen järjestörakenteen takia myöskään Japsistaroilla, vaikka kyseessä on VMPK:n jäsenmäärältään suurin ja vireimmin toimiva kerho, ei ole ollut edustusta Johtokunnassa.

Tästä on seurannut tiedonkulku- ja yhteydenpito-ongelmia koska Klubin Johtokunnalla on täysin ymmärrettävästi vaikeuksia pysyä ajan tasalla Japsistarojen nopeasti kasvaneesta vauhdikkaasta ja aktiivisesta toiminnasta.

Toisaalta myöskään Japsistaroilla ei ole luontevaa tapaa pitää yhteyttä Johtokuntaan ja keskustella Johtokunnan jäsenten mieliä - usein täysin aiheellisesti - askarruttavista Japsistarojen toimintaan liittyvistä asioista.

Nykyinen tilanne johtaa myös siihen että Johtokunnan jäsenten vaaleissa pelataan postinumerolottoa, jossa Japsistarojen Johtokuntaehdokkaan menestys henkilövaalissa riippuu siitä minkä postinumeron alueella kyseinen henkilö sattuu asumaan! Viimeksi tilanne tuli esille syyskokouksessa Helsingin Aluekerhon edustajan pudotessa Johtokunnasta puhtaasti postinumeron perusteella kun allekirjoittanut sai yhden vaivaisen äänen enemmän Johtokunnan vaalissa.

Tällaiset tilanteet ovat aiheuttaneet turhaa kitkaa ja vastakkainasettelua alue- ja alakerhojen välillä. Asia olisi halutessa ollut ratkaistavissa laajentamalla VMPK:n Johtokuntaa varaamalla sinne omat paikat molemmille alakerhoille eli Japsistaroille ja Kilvanajojaokselle. Koska Johtokunnan päätös on vahingoittanut Klubia ja sen tulevaisuudennäkymiä toivon että Klubin syyskokous käsittelee asian perusteellisesti.

Hyvää ajokauden alkua ja moikataan kun tavataan tien päällä.
Tuomas Kurittu
Kerhosihteeri

Jukka Toukonen

• Museotarkastajat
  • Newbie
  • *
  • Emmää oikiasti ole museotarkastaja ;-)
Vs: Kirje jäsenistölle
« Vastaus #1 : 12 Kesäkuu 2012, 15:25 »
VMPK:n historiassa on mielenkiintoinen trendi....

Kun erotaan jostain (esim. SMOTO) tai lopetetaan jotain (alakerhot) toimitaan salamannopeasti, ilman mitään keskustelua tai eri vaihtoehtojen tarkastelua.

Jos sen sijaan pitäisi liittyä johonkin (“Fédération Internationale des Véhicules Anciens” (FIVA)) tai osallistua esim. (vanhojenkin) moottoripyörien muutoskatsastusten kehitykseen (APU2), niin kyllä jahkaillaan - vuosikaupalla, keskustellaan, valitaan selvitysihminen, tutkitaan vaihtoehtoja, ja hyvin usein ei koskaan tapahdu yhtikäs mitään - ei ainakaan saada päätöstä asiasta, ei johtokunta eikä vuosikokoustasolla.

Nettisamurai

• Administrator
  • Full Member
    • SaarnoCom
Kuinka asia esitettiin kerhosihteerillemme
« Vastaus #2 : 12 Kesäkuu 2012, 21:21 »
 Asia hoidettiin Johtokunnan puolelta Japsistarojen suuntaan seuraavalla tavalla:

1. Päätös lakkauttamisesta tehtiin Johtokunnassa 12.5. ja noin 16.5. 
minulle soitti Johtokunnan PJ Jorma Vitie ja kutsui tapaamiseen Lahteen 30.5. Tapaamisen syytä ei ilmoitettu eikä myöskään keitä olisi paikalla mutta minua kehoitettiin saapumaan tapaamiseen yksin.

2. Tapaamista edellisenä päivänä sain sähköpostin Johtokunnan sihteeriltä, joka sisälsi kopion Johtokunnan kokouksen pöytäkirjasta, jossa Japsistarojen lakkauttaminen oli ohimennen mainittu. Ei mitään selitystä - ei mitään syytä päätökselle, joka koskee 20% jäsenkunnasta.

3. Tapaamisessa 30.5., jossa olivat paikalla Johtokunnan PJ Jorma Vitie ja jäsnet Leo Belik ja Tarja Montonen minulle saneltiin käytännön toimenpiteet, joilla Johtokunta haluaa että Japsistarat lakkautetaan sekä esitettiin vaatimus omaisuuden ja pankkitilin käyttöoikeuden luovuttamisesta VMPK:lle vuoden loppuun mennessä.

4. Minulle ilmoitettiin että tehtäväni Kerhosihteerinä lakkaa ja tarjottiin ystävällisesti japanilaispyöristä vastaavan tehtävää VMPK:ssa. En suuremmin innostunut Johtokunnan edustajien esittämästä ystävällisestä tarjouksesta.

5. Tilaisuus päättyi ja ajoin takaisin kotiin Espooseen.

6. Tämän jälkeen olen saanut Johtokunnan jäseneltä Tarja Montoselta kirjallisen varoituksen Japsistarojen omaisuuden "kavaltamisesta" 
ennen sen siirtoa VMPK:lle per 31.12.2012.

Jätän koko asian arvioinnin VMPK:n jäsenten arvioitavaksi syyskokouksessa 2012.

Tuomas Kurittu

Lasse Aaltonen

• Newbie
  • *
Vs: Kirje jäsenistölle
« Vastaus #3 : 13 Kesäkuu 2012, 20:01 »
Tuomolla on jonkin verran väärää tietoa japsistarojen alkumetreistää. Itse kerhoa perustaneena voin vakuuttaa, että Japsistarat ei ole koskaan ollut itsenäinen vaan se on aina ollut liitoksissa VMPK:hon. En tosin muista olimmeko heti ala kerho statuksella, mutta olimme japsipyörien merkkikerho jonka perustavan kokouksen olen kutsunut koolle vuosikokouksen valtuuttaman.
Mielestäni nyt olisi tärkeintä saada kumottua Johtokunnan päätös Alakerhojen lakkauttamisesta , johon johtkunnalla ei ole ollut valtuuksia.
Japsistarojen hallituksen on myös syytä muistaa, että heilläkään ei ole valtuuuyksia päättää Starojen puolesta lähdemmekö itsenäisisi vaan pyrimmekö jatkamaan VMPK:N kumppanina. Eli ylimääräinen yleiskokous aikaiseksi ja yhdessä päättämään mitä tehdään.